Aku Musafir

Aku Musafir

Friday, February 11, 2011

SEMUT OH SEMUT!!

Salam ukhwah....



Syukur lillahi ta'ala kerana diberi lagi masa dan ruang untuk mencoretkan coretan nie dalam blog sebagai tatapan dan renungan kita semua...mesti pembaca semua hairan...kenapa plak saya letak gambar semut nie??pagi tadi,saya ralit sangat tengok gelagat semut...semut2 nie tgh minum air....perhai punyer perhati..saya perasan sesuatu yang memberi inspirasi dan persoalan kepada saya...kalau diperhatikan,semut mempunyai semangat persaudaraan....kenapa saya berkata begitu??mana taknyer...setiap kali mereka (semut2 nie) bertemu antara mereka,mereka mesti akan 'bersalam' dahulu...mereka menyapa antara satu sama lain...saya pun erfikir sendirian...knapa semut hanya sejenis haiwan yang tidak dikurniakan akal,mampu membina perpaduan....kite nie plak sebagai manusia satu-satunya makhluk yang paling istimewa kerana dianugerahkan akal fikiran.kenapa tidak bley meniru seperti semut???bukankah dalam Islam juga mengajar kita tentang hidup berjiran??bersatu padau??maaf!!saya bukanlah nak tujukan pada mana-mana pihak...cume kite nie sebagai orang Islam..bukankah perpaduan iu diajar pada kita??di kawasan perumahan,contohnyer,ade sebahagian manusia langsung tidak mengambil peduli tentang jiran mereka...ada pula yang marahkan kite apabila kita mengambil tahu tentang mereka...mengambil berat pasal mereka...bukanlah saya nak katakan bahawa kite kena ambil tahu tentang soal hidup masyarakat di sekeliling kita...ada pepatah Melayu,'jangan menjaga tepi kain orang"...tapi, dalam Islam,kita kena jaga tepi kain orang...bukannya didalam kain orang...itulah sebenarnyer cara hidup kita sebagai orang islam yang juga hidup bermasyarakat....tak salah sekiranya kita menyapa orang yang kita jumpai...sampaikan salam pada mereka...bukankah memberi salam itu sunat??dan menjawabnyer pula wajib....
Tidak keterlaluan jika saya katakan kita patut meniru cara semut??

No comments:

Post a Comment