Aku Musafir

Aku Musafir

Monday, December 5, 2011

Cinta Itu Buta..??


Cinta itu buta?
Memang cinta itu tidak bermata,
Tapi tidak pula buta,
Kerana kitalah mata itu.

Hati yang seharusnya berjalankan petunjuknya,
Bukannya yang disuluh dari cahaya duniawi.
Seharusnya janganlah biar ia dikaburi nafsu,
Kelak kekejaman mata itu kian hilang bisanya lalu terus tumpul.

Asahlah ia dengan zikrullah,
Siramilah ia dengan basah lidah,
Suarakan selawat buat Rasulullah,
Suburilah ia dengan muhasabah.

Kenapa dikatakan cinta itu buta?
Kerana bila tidurnya tidak lena,
Mandinya tak basah,
Makannya tak kenyang,
Hilang tumpuan sibuk dan asyik terkenangkan orang tersayang.

Ingatan persis laying-layang terbang di awan,
Terapung bersama angan-angan.
Bila nasihat orang tua dikatakan penghalang,
Bila yang haram menjadi halal,
Berjalan beringinan sambil berpegang tangan,
Naik motor berpelukan takut tercicir di jalanan,
Lama-kelamaan kesucian menjadi korban,
Kononnya sebagai tanda cinta sejati,
Tidak berbelah bagi.

Yang paling diendahkan,
Bilamana tanggungjawab sebagai hambaNya mula diabaikan,
Bilamana kitabNya sudah tidak betah ditangan,
Dek kerana mata hati yang mula kabur,
Terjerumus dalam cinta dunia.

Ya Allah, jangan kiranya hari itu milikku,
Ya Allah, jangan juga kiranya anak itu adalah aku,
Ya Allah, ku tak sanggup memiliki tangan itu,
Ya Allah, jauhkanlahku dari dimiliki mahupun memiliki cinta seperti itu,
Ya Allah, aku takut kiranya akulah hambaMu yang tak bertanggungjawab itu.

Ku pohon padaMu, payungilah aku dari panahan nafsu syaitan,
Ku harapkan teduhan dibawah lembayung rahmatMu,
Ku tagih redup dari rimbunan pohon kasih sayangMu,
Ku tahu Ya Allah, ku tak layak menghuni syurgaMu,
Tapi tak pula aku ingin ke nerakaMu..
Amiin..

No comments:

Post a Comment