Aku Musafir

Aku Musafir

Thursday, July 11, 2013

Ramadhan Kali Ini..

Assalamualaikum wbt dan salam mahabbah.. =)

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.. =)


Hari ini sudah masuk hari ketiga umat Islam menunaikan ibadah puasa. Apa persediaan kita menghadapi puasa? Adakah kita menyambut ramadhan ini dengan hati yang gembira atau sedih kerana tak dapat makan di siang hari? Atau adakah pernah terlintas di fikiran kita bulan puasa ini menghalang kita daripada melakukan aktiviti-aktiviti seharian,menghalang daripada melakukan kerja-kerja? Persoalan-persoalan itu hanya anda yang tahu. Semuanya sudah terjawab dengan sendiri. Tepuk dada tanya IMAN.. =)


Hampir tiga tahun (termasuk tahun ini) aku berpuasa di bumi ilmu tanpa keluarga. Walaupun jarak antara bumi ilmu dengan rumah hanya 22km sahaja, bagi aku hari pertama sahur adalah hari yang bermakna. Mana tidaknya, tidak pernah berjauhan dengan keluarga tercinta. 


Namun, ketiga-tiga ramadhan ini juga memberi aku seribu satu pengalaman dan kenangan. Pengalaman bersahur,berpuasa dan berbuka dengan roommate dan housemate. Pengalaman berniaga di bazar ramadhan. Dan yang paling takkan aku lupakan, berbuka dengan sahabat-sahabat di bazar. Kami berbuka dengan bertemankan khemah putih,juadah-juadah dan juga peniaga-peniaga bazar. Itulah pengalaman dan kenangan yang aku takkan lupakan.


Sepanjang tiga tahun ramadhan, ramadhan kali ini terasa seronok. Seronok kerana aku dapat membantu sahabat-sahabatku menyediakan juadah berbuka puasa untuk dijual di bazar. Sekaligus dapat mengeratkan lagi silaturahim antara kami. 


Setiap kali lepas Zohor, aku dan sahabat-sahabat lain akan 'berkampung' di bilik sahabat untuk menyediakan juadah berbuka puasa. Antaranya popia sardin,murtabak mini (sardin dan sosej), onde-onde @ kuih melaka dan yang paling mendapat tarikan di bazar kami adalah cocktail. Cocktail jugalah resepi turun temurun dari kakak-kakak senior kami untuk berniaga di bazar. 


Setelah selesai, kami ke bazar selepas solat Asar untuk menggoreng popia dan murtabak mini. Kami akan tutup gerai bergantung kepada jualan. Jika jualan habis dijual, kami akan tutup. Jika tidak, kami akan berada disana sehingga waktu berbuka. 


Alhamdulillah. Walaupun penat, tapi ibrahnya sangat bermakna. Memandangkan ramadhan kali ini adalah ramadhan terakhir aku di bumi ilmu ini, aku akan manfaatkan ramadhan terakhir ini dengan sebaik mungkin. Dan sudah pasti aku akan merindui kenangan ramadhan ini. 


Panjangnya celoteh aku tentang ramadhan. Apa-apa pun, rasanya belum terlambat untuk mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN KAREEM kepada keluarga tercinta, semua pembaca blog ini, sahabat-sahabat di SKC,SMAKH,SHAMS, dan di bumi ilmu serta guru2 di SKC,SMAKH,SHAMS dan pensyarah-pensyarah di bumi ilmu ini.






AHLAN YA RAMADHAN KAREEM... 


No comments:

Post a Comment