Aku Musafir

Aku Musafir

Sunday, June 8, 2014

Penantian Insan Tersayang

Assalamualaikum wbt dan salam mahabbah..

Alhamdulillah diberi kekuatan menggerakkan jari jemari dengan riang dan senang hati. sekarang nie musim cuti sekolah, tapi dah nak abis,kan? Xpe, masih ada masa lagi untuk dimanfaatkan terutamanya untuk bersama insan tersayang. (means keluarga sendirilah..) Pabila cuti sekolah tiba, anak-anak akan pulang ke kampung halaman. Mak dan Ayah gembira menantikan kepulangan anak-anak,menantu-menantu dan cucu-cucu tercinta. Halaman rumah dipenuhi dengan kereta anak-anak yang pulang. Dengar suara keriangan kanak-kanak bermain dan bergelak ketawa sesama mereka. Dan yang pasti akan dilakukan oleh Mak, adalah memasak favourite food anak-anak. Memasak dengan penuh gembira dan ditambah pula senyuman dan kasih sayang dalam masakan membuatkan masakan tersebut menjadi lebih sedap. Ayah pula tak putus-putus berbicara dengan penuh keriangan melepaskan kerinduan yang bertamu di hati selama ini.  

Tatkala cuti sekolah bakal melabuhkan tirai, anak-anak akan pulang ke rumah masing-masing menyambung kembali tugas harian. Tiada lagi suara gelak ketawa kanak-kanak. Rumah kembali seperti biasa. Perasaan sedih dan rindu kembali bertandang, namun Mak Ayah akan sentiasa menunggu kepulangan anak-anak mereka dengan tangan terbuka.

*Ketika jari jemari berhenti menari memikirkan ayat seterusnya, AKU teringatkan perbualan antara si anak dengan si bapa..

ANAK: Fikirkan ape tuh?
AYAH: Hurmm.. Susah hati lah..
ANAK: Kenapa?
AYAH: Anak-anak nak balik dah..
ANAK: …… (kelu lidah)


Ringkas, tapi penuh makna..



No comments:

Post a Comment